Les experiències que
podem tenir entorn l’avaluació de ben segur que han estat múltiples i diverses,
al tant al llarg de la nostra escolaritat, com també en el nostre exercici docent.
Ara bé, la percepció que l’avaluació està subjecta a capricis i interessos que
s’allunyen molt de lo escolar i, per tant, de la seva funció pedagògica, és
cada vegada més compartida i generalitzada.
Aquesta concepció de l’avaluació, fortament marcada per les nostres vivències i experiències, sobre tot si ens situem a l’etapa de secundària, fa que percebem l’avaluació com a dispositiu maquiavèl·lic, de control i dominació sobre uns coneixements que ni tan se vol han arribat a ser mai nostres.
L’ús de l’avaluació com a instrument pedagògic però, no té la força suficient, per sí sola, per a reconciliar-se amb la societat ja que, ella mateixa, no és més que un dispositiu que s’articula i pertany a allò escolar. Així, doncs, la pregunta de fons rau en preguntar-se: què és allò escolar? Quina és la funció de l’escola? I, per tant, quin paper juga l’avaluació en ella?
Poc a poc hem de
procurar anar discriminant l’avaluació per a concebre-la com a una font i motor
d’autoconeixença en la relació d’un mateix amb el món que l’envolta. Però
aquest canvi de paradigma, aquesta visió més sensible i respectuosa en vers l’avaluació
comporta, en essència, un canvi sobre el sentit de l’experiència educativa i
sobre com s’articula allò educatiu.
Parafrasejant a
Galimberti (2007:38): l’escola ofereix segles de cultura, que de res serveixen
si es queden emmagatzemats a la ment, sense convertir-se en models del cor.
Galimberti, H.
(2007). L’ospite inquietante. Il
nichilismo e i Giovanni (Pérez de Lara, trad.). Milano: Feltrinelli.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada